מושגי הדפוס

/מושגי הדפוס
מושגי הדפוס2018-01-03T11:31:06+00:00

מושגי הדפוס

מושגי הדפוס

מתעניינים במושגי עולם הדפוס? רוצים לדעת מהי גלופה ומהו העתק שמש? מעוניינים להכיר את עבודת המעמד?
אור הפקות דפוס מתכבדים להגיש לפניכם את מושגי עולם הדפוס בצורה מתומצתת ומקיפה, בשפה קלה ומובנת.
היכנסו, תקראו ותחכימו.

שיטות – צבע

CMY – K

אלו אותיות המסמנות את ארבעת גווני היסוד המשמשים להדפסה בצבע מלא (פרוצס) בתהליך דפוס האופסט (עיין עוד בהמשך):

C – כחול  M – מג'נטה  Y – צהוב  K – שחור.

בתהליך דפוס האופסט מכינים לכל צבע לוח בפני עצמו. ההדפסה בארבעת הלוחות יחדיו נותנת לנו אין-סוף צבעים להם אנו נחשפים מכל דבר דפוס רב-צבעי.

צבעי הדפוס הינם שקופים, כך שהדפסת צבע על גבי צבע בהכרח יוצרת צבע חדש ושונה.

R G B

זוהי שיטת צבע המצרפת את מגוון הצבעים משלושת צבעי היסוד הבסיסיים (אדום, ירוק וכחול). בשיטה זו פועלים צגי המחשב ומָסַכִים אחרים כמו מקרנים ומרקעי הטלוויזיה.

העובדה שצג המחשב אינו פועל בשיטת צבע דומה לדפוס, יוצרת הבדל בין מה שנראה לעיניים אנושיות על המסך לבין מה שנראה לנו למעשה בהדפסה במציאות.

בכדי להתרשם מהצבע שיתקבל בפועל בדפוס, ההצעה הרווחת מצד המדפיס היא ליצור תדפיס אייריס (עיין עוד להלן).

צבעי פנטון

חברה לייצור צבעים. במניפת הצבעים של פנטון יש לכל גוון מספר ותמונת צבע שמתקבלת לאחר הדפסה. בנוסף מכילה המניפה ״מתכונים״ להכנת גווני צבע המבוססים על טכניקת הפרוצס (CMYK) ומורכבים מארבעת צבעי פרוצס.

צבעי ספוט

כל צבעי ההדפסה חוץ מהצבע השחור.

הגדרת גוון מסוים כצבע אחד שלא מורכב מארבעת צבעי היסוד.

נפוץ בשימוש בעבודות דפוס שמודפסות בפחות מארבעה צבעים או בעבודות הדורשות צבע חמישי ויותר

צבעים מדוללים (Tints)

גוון בהיר ומדולל יותר מהגוון המקורי. דילול הצבע מקנה לו גוון שונה.

נמדד באחוזים מהצבע הראשוני.

צבעי הדפסה

החל מהדפסה בצבעי שחור לבן (שהיא בעצם צבע אחד, שחור על גבי נייר לבן), דרך הוספת פלטות צבע נוספות עד פרוצס, שהוא צבע מלא המורכב מפלטות בארבעה צבעים.

שיטות דפוס

שיטות דפוס

ישנן כמה שיטות דפוס סטנדרטיות. מפיק דפוס מקצועי בעל ניסיון, ימצא עבורך את שיטת ההדפסה למוצר הסופי המבוקש שתעלה בקנה אחד עם דרישותיך.

כעת נציג את השיטות המצויות, השימושים המקובלים בכל אחת מהן, החסרונות והמעלות.

דפוס דיגיטלי

כינוי לכל ההדפסות הנעשות ישירות על החומר הסופי ללא לוח. בתהליך הדפסה דיגיטלי, מדפיסים ישירות מהמחשב.

בדפוס זה, בניגוד לדפוס אופסט, ניתן לערוך שינויים ותוספת במהלך ההדפסה, ללא צורך ביצירת לוחות חדשים, כפי שנדרש בדפוס האופסט. דפוס דיגיטלי נועד להדפסת כמויות קטנות.

במכונות דפוס דיגיטלי ניתן להדפיס בצבע על דפים בודדים עד לגודל של כ 44*33 ס"מ, מצד אחד או משני צדי הדף. כמו כן ניתן להדפיס על שקפים ומדבקות (כמו סטיקרים וכדומה).

המדפסות הדיגיטליות מהוות תשובה מוצלחת ומצוינת להדפסות בכמויות קטנות (עד 100 עותקים) או לעבודות הדורשות תוצר מיידי. אמנם, איכותן נופלת מעט מהאופסט. במידה ומפיק הדפוס שלך בעל ניסיון רב בתחום, הוא יביא לידיעתך את השיטה האידיאלית והמיטבית להפקה הנחוצה לך וימליץ לך עליה.

בנוסף, קיימות מכונות דיגיטליות להדפסה על גלילים (פלוטר, תוויין) המאפשרות הדפסה מרוחב של מטר ועד לרוחב של 100 מטר ובאורך בלתי מוגבל. מכונות אלו מדפיסות על שלל סוגי חומרים כגון: שמשונית, בדים מסוגים שונים, מדבקות, נייר ועוד. הדפסות אלו מתאימות לייצור דגלים, באנרים (כרזות ושלטים) לאירועים, רול-אפ, מתקני טראס, ועוד. מכונות  אלו הן הפתרון היחיד להכנת כל הנ"ל.

דפוס משי

זו טכניקה להדפסה על כל חומר בצבעים אטומים. כמו הדפסה על בד או נייר בעזרת העברת צבע דרך רשת חוטים צפופה, עליה מציירים ציור. ההדפסה נעשית על ידי מריחה של צבע (או לַכָּה) בלחץ כבד על רשת עליה קיים הציור המודפס. שיטה זו משמשת להדפסה על משטחים ישרים ומוצרי פרסום שטוחים, אשר לא ניתנים להצמדה לגליל, כמו חולצות טריקו, תיקים מבד ולוחות פלסטיק וכל הדומה לכך.

כמו כן, משתמשים בשיטה זו על חומרים שדורשים ייבוש אינטנסיבי כמו מדבקות (סטיקרים) ועוד.

יש כיום אפשרות להדפסה דיגיטלית איכותית, מדויקת ומהירה, על מוצרים שטוחים ובעלי נפח מכל חומר שהוא (אבן, עץ, זכוכית וכדומה), במקום דפוס משי.

אופסט שטוח

זוהי שיטת הדפוס השכיחה והמקובלת ביותר. בשיטה זו ההדפסה נעשית על ידי לוחות חמרן (גלופת אלומיניום חלקה) המעבירים צבע לגלילים (בלנקט (ומהם לנייר. הנייר נכנס מצד אחד כגיליון לבן ויוצא מהצד השני כגיליון מודפס.

מכונות האופסט מוגדרות על פי שני מאפיינים עיקריים.

גודל – גיליון, חצי גיליון, רבע גיליון ושמינית (לטפסים בלבד).

מספר הצבעים – מכונת צבע אחד, שני צבעים, ארבעה צבעים (פרוצס), חמישה צבעים (פרוצס + צבע חמישי מיוחד, למשל זהב או כסף או לַכָּה) ושמונה צבעים (הדפסה של  פרוצס מלא על שני צדי הדף בו זמנית.

מפיק דפוס מקצועי יתאים את סוג המכונה לסוג העבודה על מנת לקבל תוצאה מושלמת.

מכונות הדפוס העכשוויות מדויקות ומהירות מאד כך שהן מדפיסות במהירות של 11,000 – 6,000 גיליונות בשעה.

דפוס טמפון

הדפסת בשיטת דפוס המשי על מוצרים לא שטוחים – בעיקר מוצרי פרסום וכן פאנלים (כיסויים) למכשירים. ההדפסה מתאימה עצמה לצורת החפץ (כדור, עט, שעון וכדומה).

אופסט רוטציה

מכונות ענק, המדפיסות על גלילי נייר מיוחדים במקום על גיליונות בודדים. ההדפסה מהירה מאד (עד 30,000 גיליונות בשעה) והגיליון יוצא מהמכונה מקופל לעמודים (קונטרס) מה שחוסך זמן בתהליך הכריכה.

היתרון – מהירות וחיסכון בזמן. מתאים לעבודות גדולות (כמו עיתונים, חוברות בכמויות של מעל 50,000 וכדומה).

החיסרון – איכות הדפסה נמוכה וירודה מהדפסה שטוחה.

שלום רב

שלבי בדיקה בדרך להדפסה

בסיום עבודת העיצוב והעימוד, משנשלמו כל ההגהות והתיקונים, יש להסדיר את הקובץ לדפוס.

סגירת קובץ – המרת הקובץ מהתוכנה שבה נכתב לקובץ הדפסה. כל הקבצים הנשלחים להדפסה מומרים לקבצי PDF באיכות דפוס (PRESS). ה PDF מבית ACROBAT, הינו הממשק השכיח ביותר בדיאלוג שבין הסטודיו לדפוס.

בתהליך ההגהות אפשר לסגור קובץ ל PDF באיכות מינימלית, וזאת על מנת שיהיה קל יותר להעבירו דרך המייל (דואר אלקטרוני) במהירות. על מפיק הדפוס מוטלת החובה לבדוק שהקובץ שקיבל להדפסה הוא באיכות גבוהה, כי אם לא כן אזי תוצאת ההדפסה תהיה בלתי נאותה.

ניתן להוריד ולהתקין במחשב בחינם תוכנה לקריאת קבצי PDF. אם אין ברשותך תוכנה כזו אתה מוזמן להורידה בקישור המצורף:

  https://get.adobe.com/reader/

קובץ PDF נקרא "קובץ סגור", להבדיל מקובץ מתוכנה גרפית שנקרא "קובץ פתוח", ועליו ניתן לעשות שינויים ותיקונים, בידי כל מי שיש לו את התוכנה המתאימה ואת כל הפונטים (גופנים) שהשתמש בהם הגרפיקאי.

לפני ההדפסה, יקפיד מפיק הדפוס להביא ללקוח העתק שמש ואייריס. אין להכניס קובץ להדפסה ללא שאושרו העתקי השמש והאייריסים על ידי המחבר.

מי מופקד על הגהות ואיתור שגיאות טקסט בחומר המודפס ואיך למנוע זאת?

לעיתים קרובות נמצאות לצערנו שגיאות טקסט לאחר שההפקה הסתיימה.

גילוי השגיאות על פי רוב גורם למפח נפש ואכזבה, הן ללקוח והן למפיק, ולעיתים קרובות טעון פרודוקציה חדשה על כל המאמץ וההוצאה הקשורה בכך.

נקווה שאלו לא יהיו, אך במידה וכן, הנה כמה עקרונות וטיפים בנושא:

  • האחריות הסופית והמוחלטת להגהות חלה על הלקוח. רק הוא מכיר את הנושא ויודע בדיוק מה צריך להופיע בטקסט המופק.

  • יש לעשות הגהה מלאה בכל שלב שנעשים תיקונים ולא רק במקום המסוים שבו היתה שגיאה, משום שתמיד יכול להיות שינוי גם במקומות שלא הוגהו.

  • את ההגהה יש לבצע בשקט מוחלט תוך כדי ניתוק מוחלט מהסביבה – ללא טלפונים, מיילים ואנשים מסביבך.

  • כדאי לשלוח את החומר לאדם שלא היה מעורב בשלבי ההכנה – כי אין כמו עוד עין שתקרא ותצביע על הערות שונות.

  • הלקוח תמיד יידרש לאשר בחתימתו את הגירסה הסופית לדפוס, ועל המפיק לוודא שהחומר שנשלח להדפסה הוא אמנם הנוסח האחרון שאושר על ידי הלקוח.

  • גם אם הטעות היא של הלקוח, ב"אור הפקות" יתאמצו לזהות תשובה יצירתית ולחשוב על מוצא לתקנה תוך כדי מזעור עלות ובזמן הקצר ביותר שניתן.

  • אל תשאירו דברים לרגע האחרון – כי אז לא יהיה זמן לתקן. מדי פעם בפעם, כשהדברים נעשים ברגע האחרון יצטרך הלקוח לוותר על המוצר. על כל המשמעויות הכרוכות בכך!

  • שגיאות כתיב קטנות (אות או מילה לא חשובה שחסרים) כדאי לשקול לוותר על הפקה מחדש, כי חוץ מהמגיה קשה לומר שמישהו יגלה זאת.

העתק השמש

העתק שמש מציג את הכנת הלוחות לדפוס אופסט במטרה לבדוק את תקינות החומר המודפס ואת הימצאותם של הדפים במקום ובעמוד הנכון. הוא נועד להוות אינדיקציה (מדד) לכך שהתהליך עבר כראוי, וממנו ניתן להמשיך לשלב ההדפסה. מקור השם נובע מהמערכת בה השתמשו להוציא סוג זה של הדמיה שנקרא Sunprints.

היום, כשהלוחות מופקים במערכת CTP ממחשב לפלטה, מוציאים תדפיס בעזרת מדפסת הזרקת דיו לקבלת הדמיה ראשונית.

היתרון, התדפיס עבר תהליך זהה לזו שתעבור העבודה המוגמרת.

החיסרון, תדפיס זה מאפשר אמנם לוודא שכל מה שצריך נמצא במקום, אך אינו מהווה מדד לגוונים, פונטים קטנים לא תמיד קריאים.

העתק השמש הוא בהדפסה צבעונית באיכות ממוצעת, מקופלת וחתוכה לגודל המוצר הסופי. וחייב להיבדק ולהיבחן הן על ידי הלקוח והן על ידי המפיק.

הלקוח יעבור על כל עמוד ועמוד ויוודא שאכן התכנים (הטקסט) המופיעים בו, נכונים, מלאים וחלוטים.

המפיק, לעומת זאת, יבדוק בהעתק השמש – סדר עמודים, מיקום כותרות ומספרי עמוד, חיתוך, גודל וכיוצא בזה.

אייריס

מוצר בשלב הקודם לדפוס שמטרתו להשביח את יכולת ההפקה ולבטח את המוצר הסופי. זוהי דוגמת ההדפסה במדפסת צבע ייחודית המיועדת לבדיקה והגהת הצבע של המוצר הסופי לפני ההורדה לדפוס. (אמנם תיתכן סטייה קלה ביותר בין האייריס לבין התוצר במכונת הדפוס כפי שנסביר בהמשך). ובקיצור, בדומה להעתק שמש, זו הגהה אחרונה של הקובץ, רק בשימת לב לתחום הצבעוני, והוא מהווה סימולציה של צבע איכותי לפני הדפסת המוצר הסופי בדפוס.

מטרת התדפיס היא להעניק ללקוח כלי להעריך את הצבעוניות הסופית של העבודה הגרפית, ובנוסף, לתת לדַפָּס אינדיקציה מדויקת לגבי הצבעוניות הנדרשת בעבודה המודפסת, וזאת תוך כדי הערכה שייתכנו מעט שינויים בגלל אופי התדפיס אל מול יכולת מכונת הדפוס.

הפקת תדפיס אייריס נעשה על ידי שימוש בתוכנה ייחודית ובמדפסת איכותית. האייריס חייב להיבדק על ידי הלקוח והסטודיו המְבַצֵעַ ולקבל את אישורם. אסור לוותר עליו ואין לחסוך באייריסים, למרות עלותם היקרה יחסית! כי התוצאה הסופית עלולה להיפגע בשל כך.

הן האייריסים והן העתקי השמש חייבים להימסר לדפוס לקראת ההדפסה, והם משמשים לבדיקה סופית של ההדפסה.

שלום רב

גימורים והשבחות

בגמר ההדפסה יהיה ניתן להשביח את ההיראות של הנייר המודפס במספר אופנים.
לכָּה מים

לכיסוי כל גיליון ההדפסה בשלב ההדפסה, במכונות שיש בהן יחידה ללכָּה כזו. יש לכה מים בברק מט, חצי מט ומבריק. רצוי להוסיף לכה מים בכל מקרה שבגיליון יש שטחים גדולים של צבע שעשויים ללכלך את העבודה בשלב הכריכה.

לכָּה ורניש

שכבת לכה שקופה המצפה את הצבע בשכבת הגנה ומעניקה לו מראה מהודר ומהוקצע וייבוש  מלא ומהיר.

הטבעות ופויל

אלו גימורים הנעשים לאחר השבחה ולפני השטנץ, במטרה לשוות למוצר הסופי ייחודיות ויוקרה משלו.

הטבעות יוצרות צורה מסוימת בנייר באמצעות לחיצת גלופה אל הנייר (למשל הבלטת לוגו או מוצר מסוים).

פויל – זו הורדת שיכבה מתכתית (זהב או כסף) בלחיצה בחום על משטח הנייר.

ניתן לשלב כמה גימורים בעבודה אחת – תלוי בדרישות מהמוצר הסופי.

התייעץ תמיד עם מפיק הדפוס שלך לגבי האפשרויות והעלויות.

למינציה

למינציה (Lamination) פירושו: עיטוי, ריבוד. זהו חומר ציפוי וכיסוי הנייר בשכבת ניילון דקה הנוצר משכבה פולימרית, קהוי (מט) או מבריק המשרה על העבודה יוקרה וסטייל, ובנוסף, שומר ומאריך את חיי המוצר ומונע לחות.

שימושים לדוגמא: תפריטים, כרטיסי ביקור, כריכת מגזין ועוד.

יש לעשות למינציה בכל מצב בו יש שטחי צבע המקבלים קיפול לאחר הדפסה כמו פולדרים (חובקנים, עוטפנים), כריכות לספרים וכדומה.

אדם חכם לא יקמץ בעלויות הלמינציה כי בכך רק ירוויח כשימנע על ידי זה פיצוצים בנייר. ההמלצה היא על ציפוי בלמינציה חד או דו צדדית בכל מקרה שבו קיים חשש לפגיעה ויזואלית במוצר המוגמר

לכה UV סלקטיבית

לכה עבה ומבריקה מאד ה"מקפיצה" מרכיבים מסוימים מתוך ההדפסה. נעשית במכונות דפוס משי. בדפוס דיגיטלי נקראת לכה סקודיקס.

UV פירושו Ultra violet Radiation כלומר, אולטרה ויולט. זהו חלק מקרינת השמש שאנחנו סופגים, אך יש לו השפעה על הפעילות הביולוגית.

ב- 20 שנה האחרונות, ייבוש ה – UV הוא נושא חשוב בצבעי האופסט, בהתייחסות לקרינה, ייבוש הצבע הוא תחזית של 10% שיפור במשך הזמן.

השיפור הזה הוא המשכיות של שיפור טכנולוגית הדפוס (דפוס גיליונות ודפוס הרוטציה) וכן הציוד הנלווה (מנורות הקרינה ומערכות הקירור שלאחר מכן).

שטנצים

סכין צורנית החותכת בנייר ומסמנת פסי קיפול (ביגים) על מנת לקבל מוצר דו (פולדר למשל) או תלת מימדי (קופסאות ומארזים).

לכל  עבודה יש לתכנן מראש את השטנץ המבוקש לפי העיצוב ולייצרו במיוחד. השימוש בשטנץ הינו רב פעמי בייצור עתידני של אותו מוצר.

לפני אישור להכנת שטנץ על הלקוח לדרוש ממפיק הדפוס שלו לקבל תבנית מדויקת של המוצר הסופי!

לאחר "דפיקת השטנץ" יש לעיתים צורך לבצע הדבקות מקצועיות לקבלת המוצר הסופי.

("דפיקת שטנץ", פירושה, חיתוך צורתי מכני של מוצרי נייר קרטון ופלסטיק על פי מבלט חיתוך בעל סכינים שערוכים לפי קו המתאר של המוצר. נפוץ בתעשיית הדפוס, אריזות והקופסאות).

הטבעות ופויל

אלו גימורים הנעשים לאחר השבחה ולפני השטנץ, במטרה לשוות למוצר הסופי ייחודיות ויוקרה משלו.

הטבעות יוצרות צורה מסוימת בנייר באמצעות לחיצת גלופה אל הנייר (למשל הבלטת לוגו או מוצר מסוים).

בבתי דפוס דיגיטלי יש אפשרות של תוספת פויל זהב או כסף, דהיינו, הורדת שיכבה מתכתית (זהב או כסף) בלחיצה בחום על משטח הנייר, הנותן מראה של גלופה מובלטת בתוספת גוון מתכתי. המראה במתקבל בסופו של דבר מיוחד יותר מהטבעת זהב בגלופות.

ניתן לשלב כמה גימורים בעבודה אחת – תלוי בדרישות מהמוצר הסופי. התייעץ תמיד עם מפיק הדפוס שלך לגבי האפשרויות והעלויות.

נייר

סוגי הנייר

יש אינספור סוגי נייר בשוק, ואנו באור-הפקות ממליצים לכם מראש לשאול בעצתו של מפיק הדפוס בו בחרתם, לראות דוגמאות של נייר ומוצרים סופיים ולהחליט לפי דעתכם.

נייר מאופיין על-פי כמה גורמים:

גודל בס"מ (לדוגמא: 70 על 100, או 64 על 90 וכיוצא בזה).

משקל מרחבי למ"ר (80 גרם, 170 גרם וכדומה).

החומר ממנו עשוי הנייר (נטול עץ, כרומו, ממוחזר ועוד).

כיוון הנייר (קצר או ארוך).

גימור הנייר (מבריק, מט, מלוטש, הטבעות מים וכו').

יש משמעות רבת משקל לבחירת הנייר המתאים לפי סוג העבודה, טיב ההדפסה, הגימורים, וכמובן התוצר המוגמר.

נוכל להעניק לכם מספר עצות שיסייעו לכם למנוע בזבוז מיותר של כסף מצד אחד, ולהשיג תוצאות מיטביות מצד שני, בפעולות העיצוב ובהפקות הדפוס הבאות שלכם.

סוגי נייר לדפוס (גימורים של הנייר)
  • נייר נטול עץ, הוא מה שנחשב "נייר הדפסה רגיל" והוא מחוספס מעט.

  • נייר כרומו הוא נייר מבריק שהוא למעשה נייר נטול עץ בעל ציפוי בעל ברק ולעומתו ניר כרומו מט הוא בעל גימור שאיננו מבריק.

  • נייר ממוחזר שהוא דווקא יקר מנייר נטול עץ.

עובי נייר דפוס

את העובי מודדים לפי משקל למטר רבוע.

זה מתחיל החל מ- 80 גרם לנייר המוכר כנייר מדפסת פשוט וממשיך כלפי מעלה (ככל שעבה יותר, כבד יותר, גם יקר יותר).

300 גרם למשל הוא כבר הנייר העבה המשמש להדפסת כרטיסי ביקור.

נייר כרומו

נייר נטול עץ, איכותי, חלק ומצופה. הציפוי הינו חסין למים, מבריק ונועד להבליט את המוצר המודפס בדפוס אופסט.

נייר מסוג זה משמש להדפסת ולעטיפת מגזינים, קטלוגים ועלונים וגם לעמודי פְּנים מהודרים.

קיים בגרמז`ים : 450 גר`- 90 גר'

נייר נטול עץ

נייר נטול עץ הינו נייר עדין בגימור מט מתאים לכתיבה, כדוגמת נייר מכתבים ומחברות עבודה.

בגרמז'ים עבים מתאים גם להדפסה יוקרתית של הזמנות וברושורים מהודרים. מכיל עד 10% עיסת עץ .

קיים בגרמז`ים: 350 גר`- 45 גר`.

נייר ממוחזר

לרוב קיים בניירות נטולי עץ, זהו נייר המעובד בתהליכים קפדניים היוצרים טקסטורה מיוחדת לנייר.

מחירו של נייר זה הוא יקר משמעותית מנייר כרומו ונטול עץ.

קיים בגרמז`ים : 400 גר` – 80 גר`

בריסטול / דופלקס

נייר עבה, קרטון חלק. בריסטול אמריקאי – סוג של נייר מהודר וקשיח.

בדרך כלל, צידו האחד מבריק וצידו השני לבן. או שצידו האחד כרומו וצידו השני לבן או אפור.

מדבקות

"סטיקר". מדבקה שבתוכנה מסר קצר וקליט המסכם בתוכו רעיון מסוים. הסטיקר נועד לפרסם עסק או ארגון, או סתם כשעשוע הומוריסטי.

 גודלו של הסטיקר אינו עולה בדרך כלל על גודלו של חצי עמוד A4 (לאורך) וצורתו היא לרוב מלבן או עיגול.

בדרך כלל, הסטיקרים צבועים ומעוצבים בהתאם לתוכנם.

קיימים מספר סוגי מדבקות, כרומו מט/מבריק, p.v.c. שקוף או לבן, מדבקות בגלילים,  צורני, חצי חיתוך ועוד.

גליונות נייר לדפוס
  • גודלו של גיליון נייר הוא 70 100Xס"מ.

  • חצי גיליון 70 50Xס"מ.

  • רבע גיליון 70 25X ס"מ.

משתדלים בדרך כלל שגודל המוצרים יתחלק באופן שמנצל את כל הגיליון, בלי שישאר פחת.

לוגו

עיצוב לוגו חדש

לוגו (ובעברית צחה: סמליל) הוא סמל גרפי, איור או עיבוד טקסט שנוצר במטרה לסמל ולייצג עסק פרטי, ארגון או מותג מסוים, ולהיות מזוהה עמו בתודעת הציבור.

בדרך כלל, יצורף ללוגו מלל קצר וקולע, סלוגן או סיסמא קליטה. לפעמים, ישולב המלל כחלק מהאלמנט הגרפי אך יש מקרים בהם הלוגו יכיל טקסט בלבד, ללא אובייקט גרפי נלווה.

הלוגו יופיע על נייר המכתבים של הארגון, על המוצרים שלו, על המבנים שבהם הוא שוכן, על בגדי עובדיו ובמקומות נוספים שבהם ניתן ונדרש לזהות את הארגון.

  1. לפני שהולכים לערוך לוגו (תבקשו תמיד 3-4 סקיצות שונות זו מזו).

  2. בִּדקו שהלוגו שהעדפתם אינו נמצא בשימוש כבר אצל אדם, ארגון או מוסד אחר.

  3. הַראו את הדוגמאות שקיבלתם לחבריכם, בני משפחה ומבינים בתחום ושמעו לביקורתם, חוות דעתם והערותיהם.

  4. בדקו איך נראה הלוגו בצבע וכיצד בשחור לבן (למשל במשלוח בפקס).

  5. אל תשתמשו בתמונה בלוגו אלא רק באלמנטים גרפיים.

  6. עמדו על כך שהמעצב ייתן לכם את הלוגו הסופי בכל הקונסטלציות האפשריות (כקובץ גרפי עם טקסט "חי" וטקסט צורני, כקובץ PDF, כקובץ תמונה לאינטרנט ולאופיס וכיוצא בזה).

  7. אינכם חייבים להתקבע עם הלוגו. אחת לכמה שנים מומלץ לרענן ולחדש את הדימוי העיסקי ולעצב לעצמכם לוגו עדכני.

  8. עיצוב לוגו זו הרפתקה שאיש אינו יכול לצפות או לנחש את הגמר שלה. לכן עדיף לסגור מראש עם הגרפיקאי על מחיר קבוע, שיאפשר לכם להגיע לתוצר מושלם מבחינתכם מבלי להישאר עם כיס מרוקן.

מחיר הגיוני לעיצוב לוגו + ניירת בסיסית הוא בסביבות 2,000-3,000 ₪. ושוב, הכל בהתאם לדרישות.

  1. סקיצות שלא נבחרו על ידיכם אינן שייכות לכם אלא למעצב והוא רשאי להציעם לכל לקוח אחר.

כמה להדפיס?

להחלטה על כמות ההדפסה יש שיקולים לכאן ולכאן. הנה כמה מהם:

  1. יש דברים שיוצאים מהאופנה הקיימת ויש לעדכנם מדי פעם. מלאי גדול מדי של חוברות, למשל, ימנע מכם לעדכן בתדירות הנדרשת.

  2. הדפסת 2,000 חוברות בו זמנית תעלה הרבה פחות מהדפסת 1,000 היום ו-1,000 נוספים בעתיד.

  3. הדבק במעטפות מתייבש. גם הנייר הכימי מאבד מכושר ההעתקה. קחו בחשבון מראש להדפיס ניירת לחצי שנה בלבד.

  4. עשו לכם סימן בניירת המשרדית כדי לזכור להזמין מראש ולא להיתקע ללא טפסים ומעטפות.

  5. לחומר המודפס יש נפח ומשקל. שימו לב שיש צורך לאחסנו כראוי.

כמה

כמה שוקלת חוברת?

למשקל של חוברות יש חשיבות גדולה למקרה שיש לשולחן בדואר, או להפיץ אותן ידנית בחבילות (לחנויות, לסוכנויות משנה וכו').

כדאי להעריך מלכתחילה מה משקלה של החוברת המתוכננת, ואם יש צורך להקטינו.

הקטנת המשקל יכולה להיעשות בכמה צורות: הקטנת גודל החוברת (כמה מ"מ בחוברות מרובות דפים יחסכו לכם גרמים גורליים), הפחתת מספר העמודים, שימוש בנייר קל יותר, הדפסה משני צדי הדף במקום מצד אחד ועוד.

זוהי הנוסחה לחישוב משקלה של חוברת:

לדוגמא, חוברת בת 64 עמודי פנים מנייר 130 גר' + כריכה מנייר 250 גרם, בגודל 21*15 ס"מ:

דפי פנים: 32*0.21*0.15*0.130

הכריכה: 2*0.21*0.15*0.250

  1. הכפל את מספר הדפים (חצי ממספר העמודים) ברוחב במטרים כפול גובה במטרים כפול משקל הנייר בק"ג

  2. הוסף לזה את משקל הכריכה – 2 דפים כפול משקל הנייר כפול הגודל.

  3. אם יש עיטוף בניילון יש להוסיף 2-3 גרמים נוספים לסך הכל.

שלום

וקטורי לעומת BITMAP
תכונה וקטורית

תוכנה המבוססת על וקטורים ולא על פיקסלים.

באמצעות התוכנה הווקטורית ניתן להגדיל את האובייקטים לגודל אין סופי מבלי לפגוע באיכותם, ולבצע בהם אין-ספור שינויים, ובכך יתרונה הגדול של התוכנה (ויוסבר בהמשך).

קובץ וקטורי

קובץ וקטורי הוא מה שנקרא בלשון העממית קובץ גרפי – אוסף של קווים ושטחים המרכיבים איור, לוגו וכדומה.

קובץ וקטורי ניתן להגדלה ולהקטנה ללא הגבלה ובלי לאבד מאיכותו. כמו כן ניתן בקלות לשנות בו כל מרכיב – כמו עובי קו, צבע שטח, סדר האלמנטים וכיוצא בזה.

אנו ממליצים תמיד שהלוגואים יהיו וקטורים, ועל ידי זה יהיו נגישים לכל מטרה – מכרטיס ביקור ועד לשלט חוצות.

קובץ BITMAP

קובץ BITMAP הוא מה שנקרא תמונה. (כל מה שמקורו בצילום או שיוצא מקובץ גרפי כתמונה).

תמונות עשויות מנקודות (פיקסלים) ואיכותן נבחנת ב DPI (מספר הנקודות ליחידת שטח)

ככל שנגדיל את התמונה – כך תקטן איכותה.

שינוי תמונה יכול להיעשות אך ורק בתוכנות מקצועיות לעיבוד תמונה, והוא מוגבל ומסובך הרבה יותר משינוי קובץ וקטורי.

שלום

פורמטים

פורמט PDF

הוא קובץ שפותח על-ידי חברת Portable Document Format – Adobe – פורמט מסמכים נייד.

יחודו של תבנית PDF הוא ביכולתו ומסוגלותו לשמור על העיצוב, פנטון, העימוד, והגרפיקה.

מטרת הקובץ היא הצגה מדויקת של המסמכים לפני הדפסה.

קובץ PDF משמש כנורמה לשיתוף דוקומנטים אלקטרוניים. המרת מסמך לקובץ מסוג PDF מונעת אפשרות לביצוע שינויים ומבטיחה  כי המסמך ייראה בצורה שווה למקור בכל מחשב שבו יוצג תוך שמירה על הרזולוציה המקורית של הקובץ.

בשליחת עבודה להדפסה, רצוי להשתמש בקובץ בפורמט PDF.

פורמט JPG

דחיסה שאיננה מאבדת נתונים, איכות התמונה נקבעת ע"י 2 פרמטרים עיקריים, עומק הצבע וכמות הסיביות לכל נקודה והרזולוציה נקבעת לפי כמות הפיקסלים שקיימים בתמונה.

פורמט PSD

קובץ PSD הוא קובץ גדול אשר בנוי משכבות, קובץ זה נועד אך ורק לעבודה ולא להדפסה.

פורמט IL

קובץ וקטורי אשר בנוי מקווים, איכות הקובץ חדה מאוד ומאפשרת להגדיל את האובייקט ככל שרק רוצים. ללא ירידת איכות הדפסה.

שלום

מושגים בדפוס

פלטה

גלופת אלומיניום מתכתית חלקה המשמשת את מכונות הדפוס לכל צבעי היסוד CMYK ועליה מוקרנת תמונת ההדפסה המעבירה את הצבע אל הנייר.

כל פלטה משמשת עבור צבע הדפסה אחד, כלומר, לכל צבע נדרש לוח.

בתהליך הדפסה צבעוני (פרוצס) סטנדרטי ישנם ארבע פלטות (כחול, אדום, צהוב ושחור) ולעיתים אף יותר (זהב, כסף, צבעי פנטון או לקה).

קפסולציה

קפסולציה היא סוג של השבחת נייר, המאפשרת לצפות את הנייר המודפס, בציפוי פלסטי, קשיח ועבה (למינציה עבה), משני צידיו, ומשאירה שוליים שקופים מסביב, מעבר לגודל הדף, כך ששני הציפויים נדבקים זה לזה (כדוגמת תעודת זהות).

קאפה

שכבה העשויה בדרך כלל מחומר ספוגי המורכב מסנדוויץ', ועליה מוצמד הדפס תמונה. משמשת למתן נפח, מראה מהודר ואריכות חיים למוצר.

קַנְבָס

קַנְבָס הוא בד חזק מאוד הארוג בצורה גסה ומשמש ליצירת מפרָשִׂים, אוהלים, לציפוי סירות קאנו, הדפסת תמונות וכדומה. הבד גם פופולרי כמשטח לציור.

הדפסות על בד קנבס איכותי עשוי כותנה במשקלים וגדלים שונים. והוא משמש בעיקר למטרות דקורטיביות כגון צילום או למטרות פרסום.

מקור המילה "קנבס" הוא במאה ה-13, במילה "canevaz" שבאנגלית עתיקה, או במילה "canevas" שבצרפתית עתיקה. שתיהן נובעות, כנראה, מן המילה "cannapaceus" שפירושה בלטינית הוא "עשוי מקנבוס". בד הקנבס המודרני עשוי מכותנה או מפשתן ושונה מבדים כגון ג'ינס באופן האריגה הפשוט שלו (plain weave). בארצות הברית מקובל לדרג בדי קנבס על פי משקלם. ככל שהבד כבד יותר כך מספר הדירוג שלו קטן יותר.

פוליפרופילן

פוליפרופילן (Polypropylene) הוא פולימר תרמו-פלסטי המשמש למגוון יצירות כמו חומרי עטיפה ותגים, טקסטיל, אריזות וחלקי פלסטיק, ציוד מעבדה, רכיבי מכוניות ועוד. פוליפרופילן מופק מפרופילן בתגובת סיפוח. פוליפרופילן עמיד לממסים, לחומצות ולבסיסים.

פי וי סי

הפי וי סי הוא חומר עמיד לפנים וחוץ.

הדפסה ישירה על פי.וי.סי מתבצעת באמצעות טכנולוגיית UV מתקדמת שמאפשרת הדפסה ישירה בצבע מלא על גבי חומרים קשיחים, הדפסת צבע לבן מלא וייבוש במקום, כך שבתוך דקות מתקבל מוצר מוגמר מוכן לשימוש.

ב"אור הפקות דפוס" אנו מבצעים הדפסה על פי.וי.סי וחיתוך צורני של פי.וי.סי באמצעות שולחן חיתוך מתקדם וייחודי.

גלופה

שבלונת דפוס המורכבת ממתכת ומפעילה לחץ על נייר כדי להפיק הבלטות. היא מכילה אותיות, תמונות או איורים, ונוצרת באמצעים מכניים של סכינים כלי גילוף וכדומה.

גרייפר

הרכיב במכונת הדפוס שתופס את הנייר נקרא גרייפר.

זהו חלק משולי הנייר, בדרך כלל ברוחב של עד סנטימטר אחד, הנתפס בשיני מכונת הדפוס על מנת לאחוז בנייר ולהעביר אותו בנבכי מכונת הדפוס ולכן אינו מקבל צבע בעת ההדפסה. במכונה בדפוס יש כמין זרוע שתופסת את הדף כדי להדפיס עליו או להפוך אותו, לכן צריך להשאיר שם אזור ללא הדפסה של 12 מ"מ על מנת שתהיה אפשרות למכונה לתפוס את הדף.

כיום נפוץ דווקא גרייפר המשתמש ביניקת אוויר על מנת לאחוז בנייר ולהעביר אותו בנבכי מכונת הדפוס.

משמש כמקום אחיזה בכל תהליך הייצור שעליו לא ניתן להדפיס עקב התופסנים, כגון למינציה, שטנץ וכן הלאה. חלק זה ישמש כמקום אחיזה גם בהמשך תהליך הגימור.

בייג

סימן קיפול בולט על פני קרטון או נייר עבה הנעשה באמצעות סכין קהה, המאפשרת את קיפולו בצורה ישרה ומבוקרת, ללא חשש לשבירתו.

בלייד

תמונה שגולשת או שטח בהדפסה עשוי מרקע שבדרך כלל עובר את גבולות החיתוך על מנת שהחיתוך יצא ישר.

במידה והתמונה אינה גולשת מעבר לגבולות החיתוך, לאחר חיתוך הנייר עלולה להישאר נימה לבנה לא מודפסת בקצוות המוצר הסופי. סימון הבליד בקצה הנייר הוא לרוב בין 3-5 מילימטרים ומשמש סימון לחיתוך הנייר לאחר ההדפסה.

לכה סלקטיבית שטוחה

שיטת הדפסה  (חומר שקוף שמייצר שכבת הגנה על הצבע וגם ברק), נעשית על ידי הדפסת UV מבריקה. היא נמרחת רק על חלק נבחר מהגרפיקה ומעניקה למוצר חזות מהודרת ויוקרתית.

לכה סלקטיבית מובלטת

לכה מבריקה שנעשית בטכניקת הדפסה שונה. השכבה המודפסת ומכסה רק אזורים הרצויים בשטח ההדפסה, הואיל וכך, אפשר לקבל אפקט של תלת מימד.

אימפוזיציה

בית הדפוס מדפיס בגיליון שמקופל ונחתך לאחר ההדפסה.

כאשר בית דפוס מדפיס ספר או קטלוג, הדפים לא מודפסים על-גבי הגיליון בסדר כרונולוגי רץ הנראה בספר או בקטלוג, אלא על פי אופן הקיפול והחיתוך של הדפים בבית הדפוס לאחר ההדפסה. האימפוזיציה היא נוסחה הממקמת את עמודי הספר על הגיליון כך שיתקבל סדר העמודים הנכון.

אינסרט (Insert)

פליירים או ברושורים (פרוספקטים, עלוני מידע), בדרך כלל בעלי מהות פרסומית, המצורפים כפריט נלווה באריזת מוצר כלשהו המפורסם לקהל יעד גדול, כגון עיתון או קטלוג.

בלנקט  (Blanket)

גליל גומי המשמש (בדפוס אופסט) את העברת הצבע (דיו) מהגליל המחזיק את פלטת האלומיניום אל הגליל המחזיק את הנייר המודפס.

גיליוטינה

מכונה לחיתוך נייר באמצעות סכין ש״נופלת״ עליו או רצה עליו במהירות. ישנה גם גיליוטינה אוטומטית בעלת סכין חשמלית.

גליון נייר

יחידת גודל קבועה של נייר המחולקת לפי גדלים, מפני שישנם מספר מידות של גליון נייר לדפוס.

שלבי סיום העבודה לאחר ההדפסה (לכה, למינציה, הטבעה, כריכה ועוד).

גרמאז'

יחידת משקל של הנייר למטר רבוע. המשמשת כאינדיקציה לעובי הנייר.

הגרמאז׳ הנפוץ לדף A4 בשימוש הביתי הוא 80 גרם.

בפליירים או מגאזינים, המשקלים נעים בדרך כלל מ 115 גר׳ עד 170 גר׳.

די.פי.איי  (dpi)

מספר נקודות לאינטש מרובע.

יחידה למדידת רזולוציה של עבודת דפוס.

במדיה דיגיטלית מתייחסים דווקא ל-ppi.

הדפסת מידע משתנה

הדפסה המאפשרת לפנות באופן בלתי אמצעי ללקוח כערוץ ישיר ואישי תוך כדי ציון שמו וכתובתו ממאגרי מידע.

שיטת הדפסה זו מאפשרת לשלב עיצוב גרפי יחד עם בסיס נתונים משתנה – כגון מצבורי מידע ותמונות באופן פרטי, אינדיבידואלי וישיר לכל קליינט

דש (קלאפה)

קיפול של שולי כריכת ספר (כריכה רכה), חוברת או סיכות, המוסיף לכריכה עובי ויוקרה.

יש המשתמשים בשולי הכריכה לצורך השמת טקסט קצר ו/או תמונה של הלקוח המפרסם או המוצר, או מלל הקשור לתוכן הספר.

הבלטה

הבלטת אלמנט מסוים על גבי נייר מודפס היוצר מעין עומק. ההבלטה נוצרת ע״י הכנת גלופה העשויה כצורת האלמנט המבוקש מהגרפיקה ששימשה להדפסה. ההבלטה מוסיפה מראה יוקרתי ומהודר.

ישנה אפשרות  גם לשלב הטבעת פויל.

הצמדה

הדבקה של נייר למגנט או לקרטון לצורך עיבוי והקשחה.

נומרציה (מספור)

נומרטור הוא רכיב במכונת הדפוס המאפשר מספור של דפים.

שימושי לרוב בניירת משרדית, טפסי הזמנה, חשבוניות, שובָרים וכרטיסי הגרלה.

עימוד

הכנסת הטקסט למסגרת ברורה ומדויקת של עמודים, על פי הגריד המתוכנן לעבודה.

פורמט

ההגדרות הטכניות של העבודה: מידות, עובי נייר, סוג כריכה ועוד.

פיקסל (Pixel)

יחידת מידע בסיסית המציגה נקודה בודדת בגרפיקה ממוחשבת.

פורמט

ההגדרות הטכניות של העבודה: מידות, עובי נייר, סוג כריכה ועוד.

רזולוציה (Resolution)

איכות תמונה הנמדדת במספר יחידות צבע ליחידת שטח, או במספר נקודות (פיקסל) ביחידת מידה של אינץ' אחד.

במסך דיגיטלי מקובל לדבר על ppi (פיקסלים לאינץ׳ רבוע) ובדפוס על dpi (נקודות לאינץ׳ רבוע).

איכות תמונה נדרשת להדפסה עומדת על 300 dpi

תוכנה פיקסלית

תוכנה לעיבוד תמונות על בסיס פיקסלים המאפשרת לטפל בכל פיקסל ופיקסל במידת הצורך.

אמנם, בניגוד לתוכנה ווקטורית, הגדלת התמונה תפגע באיכות התמונה.

שלום

סוגי כריכות

כריכה קשה

עשויה מקרטון קשיח ועבה במיוחד.

מינימום עובי שידרה 2.4 מ"מ.

כריכה רכה

כריכת קרטון דק ורך יחסית, או נייר עבה מעט יותר מדפי הספר.

עד 300 גרם בהדבקה.

כריכת ספירלה

ספר המורכב מדפים מבודדים, כשכל דף מחורר בשורה של חורים בצד הפנימי שלו. ספירלה מעוקלת עשויה פלסטיק מחברת את הדפים יחדיו דרך החורים הללו. סגנון זה מאפשר לפרק את הדפים ולהחזירם למקומם.

כריכת סיכות

כריכת חוברת על ידי הידוק הדפים בסיכות אמצע, בדיוק במרכז הקיפול.

כריכת סיכות חייב להיות בכפולות של 4 דפים.