שירותי גלופות

/שירותי גלופות
שירותי גלופות2018-01-03T11:31:01+00:00

שירותי גלופות

יצירת גלופה

סדר הדברים בתהליך הגלופה



כיום, בכל ספר תורני שיש לו כריכה שאיננה למינציה [כלומר, עיטוי, או בלשוננו "כריכה", שהיא בעצם ציור המודפס על גבי הקרטון], תהליך יצירת הכריכה נעשה בצורה של הטבעה על גבי הכריכה.

לאחר שהמעצב סיים את עיצוב סגנון הגלופה, הוא שולח את הקבצים למפעל לייצור גלופות כדי שמהעיצוב שהוא בנה ייצרו לו גלופות להטבעה על הספר.

אבל, על פי רוב, רגע לפני שהגלופות נוצרות, איש מקצוע עובר על הקבצים ובודק את תקינותם. לאחר מכן הוא יוצר שקפים של הגלופות שנשלחו לו ורק לאחר שהתבררה תקינותן, או אז הן נשלחות לייצור הגלופה עצמה.
מחיר הגלופה משתנה ממפעל למפעל, וחישובן הוא לפי מ"מ, כלומר, ישנו סך מסוים שנקבע לפי מ"מ רבוע, וכך, על כל מ"מ רבוע בגלופה – העלות מתייקרת. מחירה של גלופה סטנדרטית נע בערך בסביבות 800 ₪. מחיר גלופה מושקעת בעלת אלמנטים ומרכיבים רבים יכול להגיע גם לסכום של 4000 ₪, ואף יותר.

לאחר שהגלופה מוכנה, היא נשלחת לכריכייה שבה מייצרים את כריכת הספר לפי הנתונים שנקבעו מראש, ושם מטביעים את הגלופה לכריכה.

כיום, בכל ספר תורני עם כריכה קשה [למעט כריכת למינציה, שהיא למעשה ציור המודפס על גבי הקרטון], תהליך יצירת הכריכה נעשה בצורה של הטבעה על גבי הכריכה. לגלופה זו של ההטבעה קוראים "הטבעה עיוורת" או "בליינד".

ההטבעה נעשית באמצעות לוחות מתכת המיוצרים במיוחד לפי נתוני כריכת הספר הנוכחי ועל-פי העיצוב (המוסבר להלן), את לוח המתכת לוחצים בכובד רב מאוד ("פְּרֶס") על הכריכה עד שכל ההטבעות יוצרות את צורת הגלופה על גבי הכריכה. את סוג הכריכה יש לבחור לפי הנתונים המתאימים מתוך שקלול הפרמטרים הקיימים, ישנם טובים יותר וישנם טובים פחות, וכפי שנבהיר בהמשך.

גלופת בליינד נראית כך, וניתן לראות בה את השקיעות של הטקסטורה שבנה המעצב, שבהן תהיה הלחיצה על הכריכה:

בנוסף לגלופת הבליינד, ישנה גלופה נוספת שהיא למעשה גלופת צבע.

גלופה זו מיוצרת עבור מקומות שיצבעו בכריכה על ידי חומר הנקרא "פויל". הפויל מגיע במגוון רחב וגדול של צבעים, ובדרך כלל הדרך המקובלת כיום בספר תורני היא שימוש בגווני פויל שחור, כסף, זהב, ואדום. כמובן שהכל לפי טעמו של מחבר הספר, והוא יוכל לבחור בכל צבע שרק יחפוץ.

גלופת הפויל נראית כך, וניתן לראות בגלופה את הבליטות של הטקסטורה שבנה המעצב, שבהן תהיינה הלחיצה על הכריכה שתיצור הטבעת זהב. ובניגוד לגלופת הבליינד, ששם מטרת הגלופה היא לחוץ וליצור הבלטה ולכן הטקסטורה שוקעת, כאן בגלופת הצבע, תפקידה רק לצבוע אזור מסוים ולכן הטקסטורה איננה שוקעת כי אם בולטת:

גלילי הפויל נמצאים זמינים בכל כריכייה וצריך פשוט לבחור את הצבע הדרוש לשם ההטבעה. הגלילים נראים כך:

הוספה: כאשר עושים כריכה עם שתיים או שלוש הטבעות, ואחת מההטבעות היא הטבעה עיוורת, ניתן לשדרג ללא היכר את מראה הכריכה על ידי שימוש ב"פויל" שקוף בהטבעה. היות ולא ניתן להדפיס צבעי מתכת (זהב, כסף, נחושת וכדומה) הוספת צבע מתכתי על העבודה נעשית בעזרת הטבעת פויל.

פויל שקוף הוא בדיוק כמו פויל זהב, או פויל עם צבע שחור, שבו משתמשים להטבעות של צבע זהב ושחור, כך הפויל השקוף מכיל מעין צבע שקוף מבריק, שמיושם על הכריכה.

סדר ההטבעות

כאמור, לרוב יש שימוש בגלופת בליינד, כסף או זהב ושחור, וסדר ההטבעות הוא באופן שבראשונה מטביעים אם גלופות הצבע [פויל] ורק לאחר מכן את גלופת הבליינד, כך העבודה יוצאת יותר מדוייקת.

בתחילה הפועל מזין את הכריכות הריקות לתוך המכונה:

לאחר מכן הכריכה נכנסת לתוך המכונת הטבעה של הפויל. המכונה נראית כך, וניתן לראות את הכריכה עטופה בנייר פויל בצבע זהב, שעל גבי נייר זה המכונה לוחצת את הגלופה, וכתוצאה של חום ולחץ, הצבע הזהב יורד מנייר הפויל לתוך הכריכה:

הפויל מוזן למכונה ע"י גליל גדול המחובר לה ומסתובב בכל פעם שכריכה חדשה נכנסת למכונה:
לאחר הטבעת הצבע, בין אם היה זה כסף, זהב, שחור וכיו"ב, הכריכה נפלטת מהמכונה ע"י זרועות אלקטרוניות המוציאות אותה ומעבירה אותה להמשך עבודה:

במידה ויש גם גלופת צבע נוסף, הכריכה עוברת להמשך בתחנה נוספת אשר בה היא מקבלת הטבעת צבע נוספת.

לאחר הטבעות הצבע, הכריכה נכנסת למכונה של הטבעת הבליינד כדי ליצור עליה את השיקועים וההבלטות. וניתן לראות מצד שמאל את המכונה עצמה, ובטשטוש ניתן לראות את הכריכה שזה הרגע יוצאת מהמכונה ע"י זרועות מכניות המוציאות אותה, וכן ניתן לראות את פס הייצור אשר על גביו עומדות כריכות שיצאו כבר מוטבעות שמוסעות לסוף הפס לאיסוף:

הבדל מהותי וחשוב יש בין כריכה צבעונית לכריכת גלופה, והוא שאת התוצאה האמיתית אפשר לראות רק לאחר שעושים את ההדמיה בפוטושופ.

כאן נלמד את תהליך יצירת הגלופה לא מצד הברזל עצמו, אלא מצד הגרפיקה ע"י שימוש בתוכנות אילוסטרייטור ופוטושופ.

על מה מטביעים

ישנם שני סוגים של חומר אשר עליו אנו מטביעים את הגלופות:

א. סקאי – בסוג זה משתמשים ברוב הספרים היוצאים היום לאור. יש מגוון רחב של גווני סקאי אשר אפשר להתרשם בכריכייה, ולבחור את הגוון הרצוי ללקוח.
לסקאי יש יתרון שהכריכה מחזיקה לאורך חיים ארוך במיוחד ונשמרת טוב. אלא שיש לו חסרון שההטבעות שנעשות על גבי הסקאי לא כל כך מורגשות ובולטות.

ב. כריכת P.U –  זהו חומר דמוי עור שהוא למעשה ממוחזר, ומטבע הדברים הוא מגיע בגוונים מרובים הרבה יותר מאשר בכריכות הסקאי.
לכריכת P.U  יש יתרון שהיא נראית יפה מאוד ויוקרתית כמו עור, והלחיצות של ההטבעה מורגשות בה בצורה הרבה יותר מורגשת ומרשימה. לכן נוהגים להשתמש בהם כמזכרת לאירועים יוקרתיים וכיו"ב, כאשר יש צורך להרשים את המשתתפים. אלא שיש לה חסרון שהיא יקרה הרבה יותר מכריכת סקאי, וכמו כן היא מתבלה הרבה יותר מהר מאשר כריכת הסקאי.

עקרונות הברזל

ישנם שלושה עקרונות ברזל חשובים מאוד כדי לדעת לייצר את הגרפיקה של הגלופה, ואלו הם עקרון ההפרדה, עקרון הזהב ועקרון הלחץ.

א. עקרון ההפרדה – צריך לדעת שמכל גוון צבע באילוס' אנו נכין גלופה בפני עצמה. לדוגמא, גוון המג'נטה ישמש לגלופת הזהב. גוון הציאן ישמש לגלופת השחור. גוון השחור ישמש לגלופת הבליינד. ואם יהיה צורך אז גם גוון הצהוב ישמש לגלופה נוספת, לצורך העניין כסף. ואם יש צורך אפילו בגלופה נוספת, אפשר להשתמש בצבעי פנטון. כללו של דבר, אנו צריכים להשתמש בצבעי יסוד, אותן ארבעה שהם  C – M – Y – Kאו פנטון, אבל בשום פנים לא להשתמש בצבע שמורכב מכמה צבעים מצבעי היסוד. הסיבה לכך היא שמכיוון שאנו משתמשים בבניית הגרפיקה בשיטה של הפרדת צבעים, וכפי שיבואר להלן, לכן עלינו להשתמש רק בצבעים הנזכרים שדרכם אפשר להוציא את המסמך בהפרדת צבעים.

כמו כן צריך לדעת שכל אחת מן הגרפיקות של ההטבעות מיוצרת על קובץ נפרד, ולכן גלופת הזהב תופיע בקובץ אחד, השחור בקובץ נפרד, והבליינד בקובץ נפרד. וכמובן שגם אם ישנן עוד גלופות, אף הן תופענה בקובץ נפרד.

ב. עקרון הזהב – צריך לדעת שהטבעת הזהב גורמת לצבע להתפשט מעט ע"י החום של ההטבעה וזה דבר שתלוי במשתנים שאי אפשר לעמוד עליהם. ולכן, חשוב מאוד לא להשתמש בהטבעות צבע באותיות מידי קטנות, כי אחרת הן תצאנה מרוחות וכמעט שלא יראו כלום.

ג. עקרון הלחץ – צריך לדעת שלחיצת הבליינד גורמת להטבעה להתכווץ מהגודל שמוגדר לנו על המחשב. כלומר, שאם החלטנו שהגודל של ההטבעה יהיה 20 PT  ממילא הוא יסחוב מהצדדים ובפועל הוא לא יצא ממש בגודל של 20  נקודות. לכן, אם על הטבעת הבליינד תבוא הטבעת צבע מסוים, עדיף שלא נכין אותם בגודל שווה אחד על אחד, אלא יש להשמין מעט את הטבעת הבליינד. גודל סביר הוא בערך 0.6 PT.

כמו כן צריך לדעת שככל שההטבעה עמוקה יותר, או שהחומר גס ועבה יותר, הבליטה מתכווצת יותר. לכן, יש להשתמש בעיטורים גדולים עם "בשר" ולא מידי קטנים.

לאור הניסיון העשיר של "אור-הפקות דפוס והוצאה לאור" בתחום הדפוס, אנו זמינים בכל עת לתת שירות מלא ללקוחותינו. אצלנו מועסקים מפיקי דפוס מקצועיים, מיומנים ומומחים, אשר מתכננים את המוצר הסופי ביחד עם הלקוח, מה שניכר בתוצאות המעולות המוצגות באתר.

צוות "אור-הפקות דפוס והוצאה לאור" מספקים ללקוחות שירות בכל השלבים, החל מכתיבת תכנים, דרך שירותי עיצוב, גרסאות קדם-דפוס, הדפסה בכל כמות ועד לשלל גימורים.

הצוות המקצועי שלנו מחויב לתת מענה מצוין לפרויקטים בכל סדר גודל. השילוב שנוצר בין הציוד המתקדם, השירות המצוין, וההבנה של צרכי לקוחותינו, הוא שהופך את "אור-הפקות דפוס והוצאה לאור" לאחד מחברות הפקות הדפוס המובילות בישראל כיום.

אצלנו ב"אור-הפקות דפוס והוצאה לאור", גם לאחר סיום העבודה יישמר עותק מהקובץ במאגר כאופציית גיבוי ללקוח אף על פי שחוזה ההתקשרות עמו הסתיים. במידה ואכן בעתיד הלקוח יצטרך את הקובץ שוב, הוא יוכל לקבלו בתוספת תשלום שתיקבע לשם כך מראש.

להיות מרוצה, זו לא רק סיסמא, אלא דרך חיים.
מודים לך על הבחירה הנכונה.
אור הפקות דפוס

קובץ עיון שירותי גלופות

שירותי גלופות אור הפקות דפוס